Tytuvėnų Festivalis

MISTINĖS SUŽADĖTUVĖS

Pasakojimas apie pašaukimą vienuolystei pagal XVII a. italų moterų kompozitorių kūrybą
Renata Dubinskaitė, mecosopranas, programos autorė ir meno vadovė
Saulė Šerytė, mecosopranas
Elisa La Marca, archiliutnia (Italija)
Chloe Lucas, violonė (Prancūzija)
Ieva Saliete, vargonėliai / klavesinas (Latvija)
Savo žymiosios kelionės po Italiją metu Abiejų Tautų Respublikos valdovas Vladislovas Vaza (1632–1648) susipažino su kompozitore Frančeska Kačini (Francesca Caccini), ji specialiai jo vizito proga sukūrė operą „Rudžero išlaisvinimas iš Alčinos salos“ (1625). Tai buvo pirmoji muzikos istorijoje moters kompozitorės sukurta opera, arba dramma per musica. Kompozitorių Frančeskos Kačini ar Barbaros Stroci (Barbara Strozzi) vardus kai kam iš mūsų yra tekę girdėti, tačiau net dauguma muzikos profesionalų nustebs sužinoję, kiek daug kitų talentingų moterų kompozitorių kūrė ir spausdino savo kūrinius dar XVI–XVII a. Italijoje. Dominuojančiame muzikos istorijos pasakojime jų vardai net neminimi. Patriarchalinė to laiko socialinė struktūra, moterims leidusi tik du pasirinkimus (ištekėti arba išeiti į vienuolyną), lėmė, kad dauguma talentingų moterų kūrė ir muzikavo už uždarų vienuolynų sienų. Tačiau net ir čia buvo siekiama užgniaužti tikėjimo seserų saviraišką, leidžiant praktikuoti tik grigališkąjį choralą. Bažnyčios hierarchai įžvelgė pavojų muzikoje, kurioje vienuolės kūrėjos barokiškai aistringai perteikė meilę savo dieviškajam sužadėtiniui – Kristui. Iš tiesų kai kurių vienuolių sakralinės kompozicijos savo ekspresyvumu, jausmingumu nė kiek nenusileidžia pasauliečių autorių kūriniams apie žemiškąją meilę.
Programos pavadinimas „Mistinės sužadėtuvės“ yra amžinųjų vienuolystės įžadų metafora. Pašvenčiant merginą vienuolės gyvenimui vykdavo ir tebevyksta iškilmingos, vestuves primenančios apeigos su simboliniais ritualais ir muzika. Programos kūriniai susijungia į vientisą pasakojimą apie kelią nuo žemiškosios meilės iki dieviškosios meilės, pašaukimo vienuolystei ir pasišventimo mistiniam sužadėtiniui Kristui. Senosios muzikos dainininkės Renatos Dubinskaitės sukurta programa pristato net keturiolika XVII a. italų moterų kompozitorių (tai dar toli gražu ne visos žinomos to laiko kūrėjos), iš kurių net dešimt buvo vienuolės. Didžioji dalis kūrinių Lietuvoje nuskambės pirmą kartą. Šiai programai atlikti dainininkė sutelkė tarptautinę moterų senosios muzikos atlikėjų komandą, taip atkuriant muzikavimo tradiciją moterų vienuolynuose, kur groti ir dainuoti galėjo tik pačios seserys.